DIGITÁLNÍ DĚTI X DIGITÁLNÍ RODIČE

19.03.2016 13:09

DIGITÁLNÍ DĚTI X DIGITÁLNÍ RODIČE

 

DĚTI SE UČÍ POMOCÍ CHYB, toho je dokladem dnešní digitalizace světa. Pokud je něco chybně, tak to  nefunguje.....a tady začíná mé zamyšlení....

Dnešní doba se strašně zrychlila, co všechno musíme stihnout - být samy sebou, být manželkou/manželem, být milenkou/milencem, být maminkou/tatínkem, být dítětem, být usměvavá/ý, milá/ý, být soustřený/á, vše musím stihnout - uvařit, uklidit, najíst se, chodit do práce.....

A ještě musím být in, odpovědět na maily, přečíst novinky na facebooku, na dalších sociálních sítích - být ve středu dění. 

Dospělí chtějí mít klid a tak se digitální svět objevuje i u těch nejmenších. Už je mnoho studií, které nás informují o tom, že půl roční děti mají zkušenosti s i-phony, i-pady, ale kde je práce našeho těla a našich smyslů.

CO JE DOBŘE, CO ŠPATNĚ.....? UŽ JSEM ZA SVŮJ ŽIVOT POCHOPILA, ŽE "VŠECHNO MÁ SVŮJ SMYSL"........A JEN MY HO DNES NEMUSÍME DOHLÉDNOUT....

PŘED 3 LETY ODBORNÍCI Z IBM řekli, že pomocí digitálního světa budeme moci na věci sahat, cítit a dokonce ošálit naše smysly - bude to tak v pořádku....

Vizionářské filmy Minority Report, Matrix - nasadím si čepici a budu umět řídit helikoptéru, budu umět všechny jazyky světa? To jsou krásné vize, které nás táhnou dopředu a zkoušíme to zrealizovat z toho, co známe. Jsou mezi námi tací, co to zvládnou, ale ti musí mít prostor, klid a pohodu, aby se mohli věnovat právě tomu.......

Potřebujeme peníze? Potřebujeme jídlo? Vyrobíme si ho na 3D tiskárně a budeme dostávat do těla přesně to, co potřebujeme......

Jen se obávám toho, že lidí je zde víc a víc a nechce se jim tímto způsobem pracovat....

KDO JE KDO? CO VŠE JE ZATÍM? KDO VÍ?

DĚTI JSOU BEZPODMÍNĚČNÁ LÁSKA, ZE KTERÉ VYŠLY......A JE NA NÁS DOSPĚLÝCH, CO je na tomto světě naučíme a co jim ukážeme, protože díky genům zdědí pouze vizuální podobu, ale chování ne......

VŠE JE NA NÁS, PŘEDÁVÁME JIM JENOM PLANETU, NEBO I DUCHA PLANETY - DUÁLNÍ SVĚT, PLNÝ LÁSKY, ČI PLNÝ NENÁVISTI. 

Je zajímavé, že všichni lidé na této planetě (včetně vrahů, vojáků, vládců, prezidentů. Bohatých, chudých .....) chtějí něco udělat ve jménu těch nejmenších, nejzranitelnějších - NAŠICH DĚTÍ.....

DĚTI JSOU SLUČOVACÍM PRVKEM VŠECH, VŠIMLI JSTE SI TOHO?

Dnes opravdu na každém kroku vidíme lidi s mobilními telefony úplně všude, v divadle, v metru, na schůzi, ve škole, v tramvaji, v autě, doma, v lese, v koupelně, na záchodě – opravdu všude…..

Mobilní telefon je na každém kroku, je zajímavé, že i když jsem stále on-line, myslíme a chceme komunikovat mezi sebou…..posíláme si obrázky, smile, sms, i když sedíme vedle sebe…..i s manželem sedíme u jednoho stolu, každý u jiného PC a přeposíláme si zprávy…..

Myslíte, je to upevňování vztahu, anebo je to jenom dnešní styl života, který by mým prarodičům, rodičům přišel divný……ANO, vývoj jde dál a my s ním….Máme více věcí, musíme toho zvládnout o mnoho více…..a je na nás, zda si uděláme čas a půjdeme s dětmi ven…….

Dnes vidíme, jak rodiče uklidňují své úplně malé děti i-phony, nahranou muzikou, nahranými obrázky, 3D obrázky, které se pomocí programů začínají objevovat i na i-padech, co bude za potřebí za 3,5 či 10 let, jak bude vývoj daleko?

V knize „DIGITÁLNÍ DEMENCE“ je popsáno mnoho studií, že pokud v digitálním světě používáme pouze 2 prsty, může se nám stát, že se nám nevytvoří nervové spoje, které potřebujeme pro svůj správný vývoj a může se nám stát, že v 27 letech z nás budou nepřizpůsobivý a nemocní jedinci….

MOJE BABIČKA ŘÍKALA: VŠEHO S MÍROU…..praktický život x digitální život (50% x 50%)

A to platí zajisté i nyní, důležité je, že chceme být s dětmi, DOTYK, BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA, DUCHOVNÍ PODPORA, PRAVDA – je tu stále s námi a bez toho nejsme tím, čím jsme…..

Tohle každý potřebuje, protože nejsme roboti a potřebujeme vědět, že někdo o nás stojí, že se nás dotýká, víme, že nejsme jenom my, ale jsme součástí něčeho velkého…..

Malé děti a i-phony, i-pad – i na nich si děti vyzkouší to, co očekávají od nás dospělých – OKAMŽITÝ VÝSLEDEK, oni jsou teď a tady….

Dítě se učí od 1-3 let – i tím, že přejede obrazovku, pokud se něco nestane, rodič to opraví – dítě tedy očekává OKAMŽITÝ VÝSLEDEK. DÍTĚ TEDY ČEKÁ, ABY SE NĚCO STALO, BEZ KONTROLY, NEPOTŘEBUJE SE SOUSTŘEDIT, JE TO NEJLEPŠÍ KONTROLA CHYB….když se něco nepovede, tak se objeví chyba, která nás upozorní na to a od nás dospělých se očekává, že mu poradíme….jak v praktickém životě, tak i v digitálním…..

BUDOUCNOST – jaká bude? Myslíte, že naše rodiče zajímalo tak vzdělávání nás, tak jak to zajímá nás?   Moji rodiče byli rádi, že jsem v té době měla maturitu a nic víc je nezajímalo….

CELÝ SVĚT SE MĚNÍ v Americe, Evropě, Africe, Asii, v ČR. Mění se děti, dospělí, světové podmínky, ale školy zůstávají stejné. Vzpomeňte si na to, jak jsme všichni chodili do stejných škol, kde učitelka seděla za lavicí, předříkala něco nezajímavého, učili jsme se všechno zpaměti, nudili jsme se, seděli jsme v řadách, s lidmi, kteří byli stejně staří……Učitelé byli moudří, alespoň z pohledu nás dětí, mátlo nás to, my jsme chtěli dělat úplně něco jiného…..nudili jsme se….nic neprobíhalo spontánně a s přirozenými touhami dítěte….a senzitivními obdobími.

Včera na přednášce jsem slyšela, že jsme žili v PRŮMYSLOVÉ DOBĚ, a proto i ty továrny na DĚTI (ŠKOLY). V továrně dělají lidé to samé, manager rozdává práci, učitel dává informace, každý rok to samé, všichni byli stejní. Svět se neměnil, a proto nebyla potřeba změna ani ve školách.

Posledních 50-60 let se svět velmi změnil…..

Tvůrci Googlu mají Montessori školy a jelikož nebyli vychováni memorováním cizích myšlenek, tak udělali encyklopedii GOOGLE, která má být k dispozici všem.

STÁLE SE MĚNÍCÍ BUDOUCNOST – MEMOROVÁNÍ NEMÁ BUDOUCNOST – CO BYCHOM SI MĚLI PAMATOVAT – VŠE NA GOOGLU, DIGITALIZACE SPOLEČNOSTI – ONI MĚNÍ SVĚT – CHODILI DO MONTESSORI.....

 

Za 10 let bylo vyprodukováno více informací, než za celý dosavadní život....

Ve všech oblastech světa je evidentní nárust i-padů - odhady jsou kolem 40 % popolace. I malé děti mají přístup k mobilním technologiím ve věku 0.5 - 8let, díky těmto technologiím klesá sledovanost TV. Dnes jsou TV a připojení na wifi pomalu v každé domácnosti, včetně chýší v Africe..

Mění se náš pohled, mění se technologie a proto se měníme i my a náš mozek a jeho vnímání. 

HMAT – je nejdůležitější smysl – RUCE JSOU NÁSTROJEM LIDSKÉ INTELIGENCE.... – OBĚMA RUKAMA...přejíždět obrazovku není to samé. POMOCÍ DOTEKU – ROZVOJ KOORDINACE POHYBU , dítě je hrdé, že něco dokáže....

Všimli jste si, že dnešní 4-5 leté děti – mají silnější vůdčí schopnosti, je to změna - díky nim, se měníme i my a náš pohled a názor...tyto děti jsou schopny spolupracovat, umí dělat více věcí najednou. ONI SI UVĚDOMUJÍ SVÉ CHYBY, KTERÉ BEROU JAKO SAMOZŘEJMOST. JSOU JEDINEČNÉ BYTOSTI, MAJÍ SVÉ SCHOPNOSTI, SVÉ POTENCIONÁLY – NAŠÍ PRACÍ JE TO OSLAVOVAT, NIKOLIV JENOM PÁR DĚTÍ, SE KTERÝMI JE NÁM DOBŘE, NAUČIT SE PŘIJMOUT I TY OSTATNÍ.

KAŽDÝ ČLOVĚK JE JINÝ, ŽÁDNÍ LIDÉ SE NEUČÍ STEJNÝM ZPŮSOBEM, VE STEJNÉ DOBĚ - TO, CO NÁS VEDE DOPŘEDU JE SMYSLUPLNOST A MOTIVACE - VNĚJŠÍ ČI VNITŘNÍ

VÍTE, O CO SE DĚTI ZAJÍMAJÍ? CO JE BAVÍ?   - NE, ANI JÁ NEVÍM.....PROTOŽE SE TO STÁLE MĚNÍ, JAKO MY, TAK I ONI A JEJICH TUŽBY

 

 VČERA JSEM SE DOZVĚDĚLA NA JEDNÉ MONTESSORI PŘEDNÁŠCE:

RADY PRO NÁS PEDAGOGY, ALE JÁ SI MYSLÍM, ŽE BY BYLO DOBRÉ RADY PRO NÁS VŠECHNY: 

-          PŘEKONEJTE PÝCHU

-          ZBAVTE SE ŽÁRLIVOSTI

-          BUDTE ZODPOVĚDNÍ ZA SVOU ZLOST

-          BUDTE PÁNI PŘEDSUDKŮ

-          NESUDTE (MŮJ MOZEK SOUDÍ POŘÁD)

-          MĚJ POD KONTROLOU NEDBALÉ CHOVÁNÍ

-          MĚJ POD KONTROLOU ZÁVIST.....


BUĎ POKORNÝ A VĚŘ V SÁM SEBE

NEEXISTUJE SVOBODA BEZ DISCIPLINY A KOORDINACE....

 

POKUD JSTE DOČETLI AŽ SEM, DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST. 

 

Zpět